O PROGRAMU

BROJ ODLUKE 200/2-1
Cilj programa je: Sticanje relevantnih znanja o karakteristikama bezbednog radnog okruženja; Upoznavanje sa opremom koja omogućava bezbedan rad u laboratoriji i usvajanje preporuka u vezi sa korišćenjem i održavanjem opreme; Upoznavanje sa karakteristikama supstanci koje mogu ugroziti bezbednost zaposlenih i usvajanje preporuka u vezi s upotrebom i čuvanjem ovih sredstava.
Dodatne informacije
- Vrsta programa: E-learning
- Autor (klikni na ime): Prof.dr Valentina Arsić-Arsenijević
- Organizator: Akademija za kontinuiranu medicinsku edukaciju
- Akreditovan za: Lekare (medicinska mikrobiologija, patologija, imunologija, sudska medicina)
- Bodovi za korisnika: 1
- Bodovi za autora: 3
- Broj akreditacije: CG-00045
- Broj odluke: 200/2-1
- Akreditovan dana: četvrtak, 16. jul 2020.
- Akreditacija važi još:
- Kratak sadržaj: Biološku bezbednost (BB) laboratorija determiniše čitav spektar činilaca, koji uključuje: projektantska rešenja, građevinske odlike prostorija, kapacitete za sprečavanje prenošenja, karakteristike sredstava i opreme, praksa i operativne procedure koje se primenjuju u radu sa agensima različitih rizičnih grupa.
Ovaj program kontinuirane medicinske edukacije fokusira prostor, opremu i sredstva kao izvor rizika.
Bezbedno i zdravo radno okruženje obezbeđuju pre svega fizički uslovi u laboratoriji (osvetljenje, temperatura i vlažnost, ventilacija, odgovarajući protok vazduha u laboratoriji, buka). Zato je projektovanje laboratorija veoma bitan element biološke bezbednosti (BB).
Korisnici testa steći će znanja o standardnim projektima za laboratorije (odlike projekata, opšti fizički uslovi, dodatne posebne odlike), koji su od značaja za biološku bezbednost.
Rukovanje hemikalijama u medicinskim laboratorijama potencijalno je opasno jer je tokom rada u medicinskoj laboratoriji veoma teško izbeći upotrebu opasnih hemikalija. Dobro poznavanje toksičnih dejstava hemikalija, puteva izlaganja i opasnosti koje se dovode u vezu sa rukovanjem i čuvanjem hemikalija od izuzetnog je značaja za bezbedan rad u medicinskim laboratorijama.
Korisnici ovog testa steći će relevantna znanja o karakteristikama oksidacionih, nadražujućih i nagrizajućih supstanci koje se koriste u laboratorijskom radu, čija je upotreba skopčana sa povećanim rizikom. Posebna pažnja posvećena je čuvanju ovih hemikalija u laboratoriji (uključujući i gasove pod pritiskom) i njihovom pravilnom rukovanju.
Korisnici testa steći će znanja o karakteristikama i činiocima od značaja za biološku bezbednost laboratorija koje se bave specifičnim poslovima. Posebno onim koji se pojavljuju u histološkoj (vezano za rukovanje tkivima, pripremu uzoraka, upotrebi tečnog azota za krioprezervaciju, opasnostima od formaldehida) i citološkoj laboratoriji (izvođenje i asistiranje pri citološkim punkcijama).
Posebno mesto daje se karakteristikama laboratorijske opreme, pravilima njene upotrebe i održavanja, kao i postupanju u slučaju prosipanja materijala. U tom kontekstu dužna pažnja posvećena je digestorima (kapelama) i biološko-bezbednosnim komorama (BBK). Korisnici testa steći će relevantna znanja o vrstama (BBK klase I, BBK klase II, BBK klase III), adekvatnom izboru BBK za analizu određene vrste uzoraka, upotrebi BBK (položaj, način korišćenja, pravila upotrebe, način čišćenje i dezinfekcije u okviru standardnog održavanja i u slučaju prosipanja materijala, karakteristike visokoefikasnog hepa filtera za prečišćavanje vazduha od čestica, izdavanju sertifikata za BBK, alarmima koji obezbeđuju sigurnost). Pored navedenog, test razmatra određene karakteristike i pravila upotrebe centrifuga, homogenizatora, mešalica, blendera, ultrazvučnih kupatila, ultraljubičastih lampi, automatizovane analitičke opreme, frižidera i zamrzivača, autoklava.
Korisnici testa steći će znanja o neophodnosti i karakteristikama obuke kroz koju treba da prođu zaposleni u laboratorijama.
Greške u radu zaposlenih i loša tehnika rada mogu da ugroze i najbolje isplanirne procedure koje se sprovode u laboratoriji, a koje sadrže zaštitne mere za one koje ih sprovode. Zato u prevenciji širenja infekcija, pojave nesrećnih slučajeva koji mogu nastati u laboratorijskom radu, ključnu ulogu igra osoblje koje je obučeno za primenu bezbednosnih mera u radu i svesno bezbednosnih pravila. Osoblje zaposleno u laboratoriji je istovremeno i dobro obavešteno o prepoznavanju i kontroli opasnosti koje se mogu javiti tokom rada u laboratoriji. Zbog toga je značaj kontinuirane interne obuke o bezbednosnim merama rada u laboratoriji veoma veliki za kvalitetan i bezbedan rad u medicinskoj laboratoriji. - Obavezna literatura: 1. Priručnici za upravljanje medicinskim otpadom, Preporuke za bezbednost i zdravlje na radu u medicinskim laboratorijama za veću bezbednost pacijenata i zdravstvenih radnika, Publikacija br: 12/001, Maj 2012.
- Dopunska literatura: 1. Lo J. Biological safety in the medical laboratory. Hong Kong Med J 2015; 21(3): 200; 2. Ahmed SS, Alp E, Ulu-Kilic A, Doganay M. Establishing molecular microbiology facilities in developing countries. Journal of Infection and Public Health, 2015. 8(6): 513–25; 3. Tesink JG, Lauridsen J, Canić V, Perović J, Stamenković G, Branković-Magić M i ost. Preporuke za bezbednost i zdravlje na radu u medicinskim laboratorijama. Priručnik. Beograd: Ministarstvo zdravlja Srbije, 2013. 1-72; 4. Rojo-Molinero E, Alados JC, de la Pedrosa EG, Leiva J, Pérez JL. Safety in the Microbiology laboratory. Enferm Infecc Microbiol Clin. 2015; 33(6): 404-10; 5. Mojtabaei M, Jalili M. Laboratory Safety Organization Editorial: Medical Safety & Global Health, 2014: e148.
- Raspoloživo vreme: 3 sata za učenje, 2 sata za rešavanje testa.
- Broj pitanja u testu: 50